Wat is financieel management? In de kern is financieel management het maken van een bedrijfsplan en er vervolgens voor zorgen dat alle afdelingen op koers blijven. Solide financieel management stelt de CFO of VP van financiën in staat om gegevens te verstrekken die het creëren van een lange-termijn visie ondersteunt, beslissingen informeert over waar te investeren, en inzichten oplevert over hoe deze investeringen, liquiditeit, winstgevendheid, cash runway en nog veel meer te financieren.
ERP-software kan financiële teams helpen deze doelen te bereiken: Een financieel managementsysteem combineert verschillende financiële functies, zoals boekhouding, beheer van vaste activa, opbrengstherkenning en betalingsverwerking. Door het integreren van deze belangrijke componenten, zorgt een financieel management systeem voor real-time inzicht in de financiële staat van een bedrijf, terwijl het faciliteren van de dagelijkse activiteiten, zoals period-end close processen.
Doelstellingen van financieel beheer Voortbouwend op deze pijlers helpen financiële managers hun bedrijven op verschillende manieren, onder meer bij
Het maximaliseren van de winst Inzicht verschaffen in, bijvoorbeeld, stijgende kosten van grondstoffen die een stijging van de kostprijs van verkochte goederen zouden kunnen veroorzaken.
Liquiditeit en cashflow volgen Ervoor zorgen dat de onderneming voldoende geld achter de hand heeft om aan haar verplichtingen te voldoen.
Zorgen voor naleving Op de hoogte blijven van staats-, federale en sectorspecifieke regelgeving.
Ontwikkelen van financiële scenario’s Deze zijn gebaseerd op de huidige staat van het bedrijf en prognoses die uitgaan van een breed scala aan uitkomsten op basis van mogelijke marktomstandigheden.
Relaties beheren Effectief omgaan met investeerders en de raad van bestuur.
Uiteindelijk gaat het erom effectieve managementprincipes toe te passen op de financiële structuur van de onderneming.
Reikwijdte van financieel management Financieel management omvat vier grote gebieden:
Planning De financieel manager berekent hoeveel geld het bedrijf nodig zal hebben om een positieve cashflow te behouden, middelen toe te wijzen om te groeien of nieuwe producten of diensten toe te voegen en om te gaan met onverwachte gebeurtenissen, en deelt die informatie met collega’s in het bedrijf.
De planning kan worden onderverdeeld in categorieën, waaronder kapitaaluitgaven, T&E en personeels- en indirecte en operationele uitgaven.
Budgettering De financieel manager wijst de beschikbare middelen van het bedrijf toe om kosten te dekken, zoals hypotheken of huren, salarissen, grondstoffen, personeelskosten en andere verplichtingen. In het ideale geval blijft er nog wat over voor noodgevallen en om nieuwe zakelijke kansen te financieren.
Risicobeheer en -evaluatie Line-of-business executives kijken naar hun financiële managers om een verscheidenheid aan risico’s te beoordelen en te voorzien in compenserende controles, waaronder:
Marktrisico Heeft invloed op de investeringen van het bedrijf en, voor beursgenoteerde bedrijven, op de verslaggeving en de aandelenprestaties. Kan ook een weerspiegeling zijn van financiële risico’s die specifiek zijn voor de sector, zoals een pandemie die restaurants treft of de verschuiving van de detailhandel naar een direct-to-consumer model.
Kredietrisico De gevolgen van bijvoorbeeld klanten die hun facturen niet op tijd betalen, waardoor de onderneming niet over de nodige middelen beschikt om aan haar verplichtingen te voldoen, wat een nadelige invloed kan hebben op de kredietwaardigheid en de waardering, die bepalend is voor het vermogen om tegen gunstige tarieven te lenen.
Liquiditeitsrisico Financiële teams moeten de huidige kasstroom in de gaten houden, de toekomstige kasbehoeften schatten en voorbereid zijn op het vrijmaken van werkkapitaal als dat nodig is.
Operationeel risico Dit is een algemene categorie, die voor sommige financiële teams nieuw is. Het kan bijvoorbeeld gaan om het risico van een cyberaanval en de vraag of er een cyberverzekering moet worden afgesloten, welke noodherstel- en bedrijfscontinuïteitsplannen er zijn en welke crisismanagementpraktijken er worden toegepast als een hogere leidinggevende wordt beschuldigd van fraude of wangedrag.
Procedures De financieel manager stelt procedures op over hoe het financiële team financiële gegevens, zoals facturen, betalingen en rapporten, veilig en nauwkeurig zal verwerken en distribueren. Deze schriftelijke procedures geven ook aan wie verantwoordelijk is voor het nemen van financiële beslissingen binnen het bedrijf – en wie deze beslissingen goedkeurt.
Bedrijven hoeven niet helemaal opnieuw te beginnen; er zijn sjablonen voor beleid en procedures beschikbaar voor allerlei soorten organisaties, zoals deze voor non-profitorganisaties.
|
https://www.newbusinessmanagement.com/ |